Historiska pigment i dagens konstnärsfärger?

Daniel Markolj Material Kommentera

Denna post kommer att ta upp vanliga pigment som förekommer i de konstnärsfärger vi säljer. Vi har många kunder som uppskattar att vi redovisar hur varje kulör beter sig, vilka pigment den innehåller osv. Tanken med denna post är att lära känna de olika pigmenten lite bättre. Kanske trycker vi in lite historisk kuriosa.

Acra Red Kinakridonröd Quinacridon-röd, Quinacridone Red Gamma PR209. Enligt Ralph Mayer, konstnärshandboken, är Acra en proprietär av kinakridonrött. En källa säger att Liquitex hade Acra som registrerat handelsnamn fram till 2005. Utgångspunkten var att Liquitex ansåg quinacridon som ett svårt namn att uttala och valde Acra för alla färger som innehåller kinakridonpigment. Eftersom andra tillverkare också använde kinakridonpigment i sina färger och i pigmenteringsdokumentationen såg termen kinakridon att det här pigmentet inte existerade i färg från Liquitex. Det bestämdes sedan att Liquitex också skulle använda termen kinakridon, och Acra-beteckningen övergavs. Under en period verkar det som om båda termerna användes samtidigt (se illustration),
Acra som varumärke ägs för närvarande av ColArt, som producerar Liquitex. Daniel Smiths akvarellfärger har ett gäng olika kulörer som innehåller quinacridone red.

 

ALEXANDRIAN BLÅ: PB31 Egyptisk blå.

I det antika Egypten var kulören blå en central och viktig roll för tiden. Blått var associerat med himlen, floden Nilen och kom att representera universum, skapelsen och fertiliteten. I antikens Egypten var det sällsynt med blått. Jordkulörer dominerade tiden. Det fanns dyra mineraler såsom Lapis Lazuli som återfanns i dagens Afghanistan.

Omkring 2600 f.Kr. går egyptisk blå in i den historiska skivan och användningen av pigmentet spred sig gradvis över den antika världen så långt som Mesopotamien och det romerska riket innan det uppenbarligen försvann i de mörka åldrarna. Tyvärr finns inget egyptiskt recept för pigmentet, men Vitruvius, en romersk författare i 1: a århundradet f.Kr., uppgav att sand, koppar (från ett mineral som azurit eller malakit) och natron (en naturligt förekommande blandning av natriumföreningar, inklusive natriumkarbonat ) var ingredienserna. Moderna experiment visar att egyptisk blå (kemisk formel: CaCuSi 4 O 10) kan erhållas genom att uppvärma dessa kemikalier till 800-900 ° C med tillsats av kalk, ett kalciuminnehållande material som måste ha varit närvarande i den gamla metoden, förmodligen som orenhet i sanden

Färgen består av kalcium-kopparsilikater. Daterad tillbaka till 3100 f.Kr., och förmodligen det första syntetiska pigmentet i världen. Tillverkad av koppar, kalk, kvarts och en alkalisk substans som natrium eller kalium. I Amarna, ett tidigt egyptiskt högkvarter, omfattande produktion av detta pigment. Egyptisk blå gjordes som kakor och krossades sedan i pulver. Färgen användes både i Egypten och i delar av Mesopotamien från omkring 1500 f.Kr. både i väggmålningar och i andra konstnärliga sammanhang.
Under 2008 undersöktes och granskades detta pigment, och 26 prov samlades in från Amarna. Dessa analyserades och en kristallin struktur hittades. I stället för att blanda rent kvarts och lime, använde de gamla färgmakarna sanden i området. Den innehåller både kvarts och kalk (kalciumkarbonat) i rätt mängd. Alla prover innehöll koppar i form av 10% tennbrons. Som en alkali, använde egyptierna aska rik på soda av vissa växter, snarare än läsk som förväntat. Det togs också 28 prover från andra platser i Egypten och Mesopotamien, och det verkar som Mesopotamians använde renare koppar för beredning av pigmentet.
Ett recept på detta pigment är
85 delar fint kvartsand med kalciumkarbonat, 15 delar kastrull, 1-5 delar svart kopparoxid och tillräckligt med vatten för att ge en tjock pasta. Detta kommer att ha en grå färg. Pastan värms upp i varm hetta så att blandningen når smältpunkten. Egyptiskt blå är tyvärr ingen kulör vi har i vårt sortiment men det skulle vara otroligt häftigt att någon gång komma över ett så pass historiskt pigment.

ALIZARIN BLUE : dioxyanthraquinon kinolin. Kemisk formel: CAH13NNa2O10S2. Skapas genom att värma nitrosoalizarin (alizarinorange) med glycerin och svavelsyra. I rent tillstånd bildar den mörkbrunviolett kristaller. Solubiliseras i alkalier, separerar den sig som olösligt salt, med vissa baser som bildar färgbeläggningen.
Alizarin blå kom på marknaden runt 1877-78, och det fanns höga förväntningar på färgämnet. Det betraktades som ett substitut för indigo i bläck. G. Auerbach skrev emellertid i en vetenskaplig tidskrift 1879 att alizarinblått inte svarade på förväntningarna. Det visade sig att det var nästan lika ljust som man trodde och priset var högt. Han skrev att färgen redan var ute av marknaden och ersatt med metylblå. W & N hade en mängd olika alizarinfärger i sitt urval på 1880-talet, inklusive alizarinblått som akvarellfärg. På deras färgschema från 1910 var färgen borta. Namnet lever fortfarande som ett färgnamn. Sennelier har en oljebalans som säljs som Alizarin Blue Lake, men pigmenthalten här är phtalocyanin blue (PB 15: 3).
Idag finns det flera typer av Alizarin blå, men spelar ingen roll som konstnärspigment. Alizarin blå CI 67410, Alizarin blått 2RC CI58605, även känd som antracen blå SWR, Alizarin Blue S Cl 67.415.

 

 

ALIZARIN CRIMSON var det första organiska pigment blev syntetiskt 1868. Kulören kännetecknas av djup transparent röd finnish med en blå underton. Pigmentet är krafigt färgande och har en laserande  effekt. Kulören har sitt ursprung från plantan Krapp. I pigmentindex står alizarin crimson för PR83. Alizarin Crimson eller Madder Lake tillhör ett av de äldsta kända pigmenten och har använts i över 3000 år vid produktionen av konstnärernas färger. Ursprungligen erhölls pigmentet från roden av madderplanten. Sedan mitten av 1800-talet har Alizarin syntetiserats från organiska kemikalier som ett första naturligt färgämne. Pigmentet används huvudsakligen i olje, tempera, akryl och vattenfärg målningsteknik. Definitionen är ganska annorlunda, ibland kallas Alizarin Madder Lake, Madder Light eller Madder Deep eller Madder Lake eller Alizarin Crimson, vilket är mycket vanligt i engelsktalande länder. Bortsett från de olika namnen är skuggan alltid relaterad till samma färgfält beroende på varianten av en lättare eller djupare, kall eller genomskinlig röd – i alla fall ett typiskt traditionellt pigment!

Beskrivningen Alizarin Madder Lake, Alizarin Crimson eller Krapplack är inte uppbyggd genom en standard, vilket betyder att färgtillverkarna väljer ett av namnen som ofta är relaterade till sin egen historia. De olika beskrivningarna betyder följande:

Alizarin = Alizarin (syntetisk form av madder), Madder Red
Madder = färg som tidigare erhölls från madderplanten
Madder lake = Krapplack – Se Beckers ”A” Krapplack
Crimson = karmin, lila
Används som adjektiv: blodröd, djupröd, lila röd, karmin eller crimson röd

Alizarin Crimson som oljefärg

Vill du testa kulören Alizarin Crimson så kan vi erbjuda Michael Harding Oljefärg Alizarin Crimson , Beckers ”A” Oljefärg Krapplack , Daniel Smith Akvarellfärg Alizarin Crimson m.fl.

 

Kommentera